Skicka e-fakturor

Hur gör jag för att börja skicka e-fakturor?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Kristina,

    snälla varför tar ni bort min kommentar härifrån och skickar otydliga mail med "no-reply@notifications.kundo.se"

    Då kan jag inte ställa följdfråga då jag inte förstår vad ni menar med detta:
    "återställa i kontroll reskontra och redigera Fakturauppgift" Vad betyder detta? Hur gör jag?

    --------------------------------------------

    Hej Mark!

    Detta är ett fel i programmet just nu. Det du för göra är att återställa i kontroll reskontra och redigera Fakturauppgift. Sedan får du skriva ut dem på nytt igen.
    Vi kommer att åtgärda detta i nästa version av programmet som kommer inom kort.



    (Uppdaterad )
  • Hej!

    För att få möjlighet att skicka om påminnelser går du in under Fakturering-kontroll reskontra- leta sedan upp fakturan som du skickat påminnelser på.
    Välj knappen redigera faktura uppgifter i fönstrets övre del och ställ sedan om siffran i rutan antal påminnelser till 0 och tryck OK.
    Du kan nu skicka om påminnelserna.
    Mattias
    (Uppdaterad )
  • Hej Mattias,

    Tack

    problemet är att när jag skickar påminnelser på mail så får kunder bara meddelande i mailhuvudet " Påminnelse från Bokxxxxxxxxxbyrå AB" men inte själva påminnelse
    Alltså ingen PDF bilaga bifogat

    Tack på förhand
    (Uppdaterad )
  • Hej, det står i er beskrivning:
    Först när kunden godkänt din förfrågan kan du skicka e-fakturor till denne.
    Om jag förstått det rätt så finns det företag (kunder) som inte behöver svara på inbjudningar, utan dom meddelar att det bara är att skicka e-fakturan på rätt GLN. Hur gör jag då? Som jag kan se, kan jag inte skicka e-fakturan innan BLbokföring anser att jag fått inbjudan besvarad.
  • Hej Lennart,

    På de kunder som inte har som krav att de ska få en förfrågan kommer det under status att stå Aktiverad direkt, då är det sedan bara att registrera fakturan, skriva ut den och svara Ja på frågan om att skicka e-faktura.

    M v h
    (Uppdaterad )
  • Ok, eftersom det står "Inbjudan skickad" som status så stämmer det inte att detta företag tar emot "oinbjudna" fakturor.
    Problemets ursprung är att jag inte får tag på någon emailadress till företaget för e-fakturor, utan jag istället får svaret att det ska gå utan inbjudan.
    (Uppdaterad )
  • vissa leverantörer har särskilda krav för fakturaflöde
    Mitt GLN nummer hittar jag men vilken VAN- operatör jag har hittar jag inte

    Eva Sundberg
    (Uppdaterad )
  • Hej!

    Om du använder dig av BL-fakturaflöde så är Crediflow din VAN-operatör.
    Mattias
    (Uppdaterad )
  • Har en kund kopplad i BL-app som vill skicka 1 E-faktura, fungerar den funktionen genom Bl app?
    Tobias
    (Uppdaterad )
  • Hej Tobias!

    Nej, än så länge går det inte att skicka E-faktura via BL App. Du kan göra fakturan klar i BL App men sedan måste fakturan plockas upp och skickas via BL Administration.
    Vi håller på att bygga ut faktureringen i BL App men funktionen för E-faktura kommer förmodligen under hösten.

    Med vänliga hälsningar
    Kristina Support
    (Uppdaterad )
  • Hej,
    Hur se ut just nu med e-faktura via BL app ?

    Patricia Brunstorp
    (Uppdaterad )
  • Hej,
    Just nu kan man inte skicka e-fakturor via BLapp. Det är något vi vet efterfrågas, men vi har inte fått någon tidpunkt när det väntas komma.

    Med vänliga hälsningar,
    Tobias
    (Uppdaterad )
  • Hej,

    Jag försöker skapa kundfakturor i BL till kommuner som kräver e-fakturering. Två av kommunerna har ej GLN-nummer utan använder Peppol, stödjer ni Peppol och hur går jag till väga för att fakturera dem isåfall?
    Jag har provat skriva in deras partsid men det blir då felmeddelande vid utskick.
    Cajsa
    (Uppdaterad )
  • Hej Cajsa!

    Om företaget har ett Peppolid ska du ta bort dom första siffrorna och kolon (0007:), det blir då deras organisationsnummer fast utan bindestreck. Detta kommer du kanske se fler gånger, att dom har Peppolid men då är det organisationsnummer utan bindestreck.

    Du kan även välja att lämna fältet tomt för GLN och bara ha organisationsnumret på kunden (fliken grunduppgifter) så ska fakturan komma fram.

    Med vänliga hälsningar
    Kristina Support
    (Uppdaterad )
  • Hejsan!
    Jag har inte få iväg mina fakturor, det står bara att ”Fakturan kan inte skapas, oväntat fel”
    Jag har väntat några timmar men den vill fortfarande inte. Behöver få iväg fakturorna snarast 😊
    Mvh Lina Bäckström Alice & Kattens Tesalong
    (Jenny Bingåker)
    Lina Bäckström
    (Uppdaterad )
  • Hej,
    Går det att skicka e-faktura från blekonomi?

    Ingrid
    (Uppdaterad )
  • Hej Ingrid,
    Nej tyvärr. Det är inte möjligt från BL Ekonomi.

    Mvh
    Niklas Support
    (Uppdaterad )
  • Hej
    Vad jag förstår går det inte skicka e-fakturor (i PEPPOL-näverket) från BL Ekonomi (version BL E 4.0.13).
    Vad behövs det för uppdateringar/ny programvara för att klara av detta?
    Undrar
    Bosse
    Bosse
    (Uppdaterad )
  • Hej,
    Det stämmer. Du behöver ha BL Administration med modulen Fakturering för att det ska fungera.

    Med vänlig hälsning,
    Julia Support
    (Uppdaterad )
  • Hej
    Hur är det med BL app, går det att skicka e-fakturor via den ännu?
    Kristin
  • Hej!
    Nej det går inte ännu.
    Pelle Support
  • Kan jag ändra ett befintligt GLN nummer på ett kundkort? många kommuner har olika GLN nummer till olika avdelningar, kan jag ändra per faktura eller måste jag lägga upp mer än ett kundnummer för kunden?
    Annika
  • Hej,

    Lägg upp flera olika kundnummer på kommunen med olika GLN.
    Det går inte att hålla på och byta per faktura då du måste skicka en ny inbjudan när du byter GLN.

    Ha en fortsatt trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar
    Angelica Support
  • Men när jag skickar en inbjudan kan jag ju inte själv specifikt lägga in det GLN nummer som kunden hänvisar till, hur löser jag det? Jag kan gärna ha flera kundnummer men måste kunna styra GLN nummer till rätt kundnummer, går det?
    Annika Simonsson
  • Hej,
    Du kan alltid byta GLN nummer på kundkortet under fliken Mallar och Redovisning. Men ändrar du där måste du skicka om inbjudan för att det ska slå om i efakturaväxeln.
    Du kan alltså istället lägga upp en ny kund per GLNnummer kan man säga. Så har kommunen 5 GLNnr så får du lägga upp 5 kunder.

    Med vänlig hälsning,
    Julia Support
  • Hej
    Pga felet som var igår med utskick av e-fakturor så har jag ett nytt problem idag. Jag kan inte uppdatera de fakturor som igår skrevs ut som pappersfakturor o de som skickades som mailfakturor...Hur gör jag? Vill inte skriva ut igen, för då går mailfakturorna iväg en gång till. E-fakturorna är ok, skickade o uppdaterade.
    Christina Edlund
  • Hej,

    Om fakturorna inte finns under Aktivitet- Uppdatera utskrivna- Fakturor så måste du skriva ut dem på nytt.
    Det viktiga då för att de inte ska skickas till kund igen via mail är att du svarar NEJ på frågan om du vill skicka fakturorna via e-post. Då kommer de bara gå igenom programmet så du hamnar vid uppdatera fakturor på nytt, men kunden kommer inte få dem igen.

    Ha en fortsatt fin dag!
    Frida Support
  • Hej, när jag skapar ny faktura finns en rad som heter Vår referens, jag kan inte hitta stället där jag kan skriva in referensen. Den blir tom vilket jag inte önskar.

    Annan fråga jag har är att varje gång jag skapar en faktura, laddar ner den så behöver jag logga in igen i BL. Jag loggas ut av någon anledning. Inget stort problem men skapar jag ett par fakturor så blir det en massa inloggningar.

    Vill inte att frågorna går ut publikt.
    J
  • Hej!

    För att lägga in uppgifter om Vår referens, gör du följande:
    1. Välj Uppläggning – Referenser – Vår referens.
    2. Klicka på Ny och ange namnet på referensen.
    3. Om någon referens behöver ändras, markera namnet i listan och klickar Redigera. För att ta bort en referens, markera namnet och klicka Ta bort.
    4. Via knappen Utskrift kan du skriva ut en lista på alla referenser som finns upplagda i det aktuella företaget.
    5. När referenserna är upplagda finns de att hämta vid exempelvis fakturaregisteringen.
    När det gäller din andra fråga, kan du lägga in dina uppgifter för BL-konto, utan att behöva logga in vid varje fakturautskrift. Detta gör du under:

    Arkiv - Systemunderhåll - Användare.

    Där klickar du in på din användare och under BL-konto fyller du i Anv.namn samt Lösenord.

    När du sedan klickar på OK, sparas dina uppgifter och du slipper att logga in med ditt BL-konto när du skriver ut en faktura.

    Med vänliga hälsningar 

    Filip Support
  • Hur är statusen med att kunna skicka e-fakturor via appen? Jag har en kund som jag skulle vilja lägga över på BL och få in på appen, men så länge det inte går att skicka e-fakturor via appen utan bara via BL administration så är inte det något alternativ.
    Kristin
  • Hej Kristin!

    Det senaste jag har hört är att det är på gång under hösten och att det jobbas med funktionen men det hanns inte med att få den klar för release före sommaren.

    Med vänliga hälsningar
    Kristina Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.