Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Slutlön & avvikelser 2 månader, BL lön plus

Hej!

Jag behöver registrera slutlön för en anställd med innevarande löneperiod (november) men eftersläpande avvikelser (oktober). Just i detta fall så upphör hennes anställning den 25e november så jag måste även få med november avvikelserna i lönebeskedet.

Hur registrerar jag den slutlönen med två månaders avvikelser (bla semester uttag och sjukfrånvaro)?

Se nedan för de felmeddelande som jag får när jag försöker skapa slutlönen,



När jag väljer endast oktober som avvikelseperiod så får jag inte upp november avvikelserna i lönebeskedet. Jag får även följande meddelande när jag försöker registrera slutlönen. Vänligen se nedan.

Sandro Nazar

Kommentarer

  • Hej Sandro,

    Om du väljer avvikelseperiod november så kommer du även få med avvikelser i oktober (och även tidigare än så om det skulle behövas).

    Det stämmer att semesteruttag inte kan registreras i samband med en slutlön. Här finns två alternativ.

    Antingen registrerar du och uppdaterar den ordinarie lönen inkl semesteruttag (Obs! tänk på att endast betala ut daglön t.o.m. 25 november, förslagsvis med löneart 045). Sedan gör du en separat slutlön efter och då endast betalar ut kvarvarande, sparad och pågående intjänad semester.

    Alternativ två, om du istället vill ha med allt på en och samma lön, så registrerar du lön och eventuella avvikelser utom semester. Du behöver då göra avdrag för de uttagna semesterdagarna manuellt, förslagsvis med löneart 142 - Semesteravdrag per dag, månadslön. Sedan lägger du till slutlönen med utbetalningen av semester.

    Med vänlig hälsning
    Johan Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.