Välkommen till Bjorn Lundens forum för frågor & svar! Här hittar du svar på dina frågor dygnet runt och året om – men du kan även skriva nya frågor till oss gällande programsupport, samt bifoga filer, mm.
Vi svarar dig varje vardag kl 09.30 - 16.00.
Ditt meddelande publiceras i forumet efter vi förmodererat det. Viktigt! Om du inte vill att ditt meddelande ska vara publikt kan du skriva det i ditt meddelande.
Vi förbehåller oss rätten att redigera eller ta bort känslig information.
Bjorn Lunden är ett kunskaps- och programvaruföretag som sedan mer än 35 år förenklar vardagen för små och medelstora företag. Främst genom att erbjuda moderna programlösningar, begriplig information och praktiska verktyg för att sköta företagets skatt och deklaration, redovisning, löner och personalfrågor.
Vårt mål är att vad du än undrar över när det gäller ditt företagande så ska du kunna få information och verktyg från oss. Det kan vara i någon av våra många böcker eller e-böcker, genom våra dokumentmallar, i något av våra ekonomi- eller skatteprogram, med hjälp av någon av våra appar eller webbtjänster, genom vår frågeservice eller på någon av våra kurser eller webbkurser.
Det är en bugg där felet i bakgrunden är rättat men det slår inte igenom till befintliga kalendarier. Om man uppdaterar eller kopplar om schema på de anställda så blir det rätt. Vi försöker komma med en fix på detta men det är inte klart än.
Om alla era scheman stämmer enligt schemainställningarna och ni inte har gjort några manuella ändringar (varken via kalendariet eller via avvikelseregistrering) för någon anställd under hela det aktuella semesteråret så kan man gå till Uppläggning - Arbetsschema och trycka F11 så uppdateras schemat på samtliga anställda för aktuellt semesterår. Har man gjort manuella ändringar så försvinner dock dessa.
Det går även att koppla om schemat på individnivå genom att koppla samma schema igen men med start till exempel 25 december.
Ett alternativ är att högerklicka i kalendariet eller löneregistreringen och välja Ändring i arbetsschemat och där redigera 26 december till 0 timmar.
Med vänlig hälsning,
Jag har lagt in semester på en anställd i mellandagarna - och då dras väl en semesterdag om dagen inte är röd? Hur gör jag med semesterrapporteringen -vad ska jag sätta på den 26/12? Den anställde har inte arbetat men har semester 27 och 28 december....
Hej,
Om du ändrar arbetsschemat manuellt till 0 timmar den dagen så kommer det inte att räknas som en arbetsdag och därmed inte heller räkna ned semesterdagar.
Antingen ändrar du det som sagt via kalendariet eller löneregistreringen
Du kan också redigera på själva avvikelsen den dagen genom att bocka i Ändra arbetstiden i arbetsschemat och ändra till 0 på Antal timmar.
Med vänlig hälsning,