Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Betalfiler ISO 20022-format

Handelsbanken vill att jag använder rubr format för betalfiler och vad ska jag göra för att få till en sån fil? Den fil som programmet skapar idag har jag testat och den godkänns inte av banken.
Anneli

Kommentarer

  • Hej Anneli!

    Antar att du har varit inne under Arkiv - Företagsuppgifter - Leverantörsreskontra - fliken Betalfiler och ändrat format där. Får du något felmeddelande när du laddar upp filen på banken? Väljer du rätt alternativ när du är inne på banken och ska ladda upp filen?

    Med vänliga hälsningar
    Kristina Support
  • Förlåt, det hade jag missat men nu är det gjort. Fick då upp ett meddelande att jag måste lägga upp en BIC kod, vad är det? Och vart under företagsuppgifterna lägger jag in en sån?
    Anneli
  • Hej Anneli!

    Du behöver lägga in det under Arkiv - Företagsuppgifter - Generella i fältet för BIC:



    När det gäller Handelsbanken så är det HANDSESS som det ska stå.

    BIC (Bank Identifier Code) är en internationell standard för att på ett säkert sätt identifiera en bank och det behöver vara med när det gäller filer i formatet ISO 20022.

    Med vänliga hälsningar

    Kristina Support
  • Nu funkar det.
    Tack för hjälpen!
    Hälsningar
    Anneli
    N Magnusson Bygg AB
    Anneli Magnusson
  • Hej, är det så att filformaten KI och LB kommer upphöra för alla banker och ISO 20022-format går att använda både för lön och LB fil. Blir det någon skillnad för filer man importerar som kundinbet och lev.betalning?  Mvh Mariette
    Mariette
  • Hej,
    Ja du kan göra inställningarna både för lön och betalfil. Arkiv - Företagsuppgifter - Leverantörsreskontra/Lön - Betalfil/Lönefiler.
    Nej det kommer inte bli någon skillnad för dig.

    Med vänlig hälsning,
    Julia Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.