Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

BL Bokslut

Hej,
Jag ska göra mitt första bokslut i BL.
Kan man läsa in fil från BL Administration till BK Bokslut flera gånger? 
D v s om jag läst in filen och börjat arbeta i bokslutet och sedan gör ändringar i BL Administration (som inte är bokslutsverifikation). Går det då smidigt att läsa in ny fil men ändå behålla det arbete med avstämning och underlag som påbörjats vid den första inläsningen. Eller bör man se till att allt är klart innan man läser in filen så det bara är bokslutstransaktioner kvar att göra?

Kommentarer

  • Ja du kan exportera från BL Administration flera gånger om det behövs, du väljer vid export vad som ska exporteras och ersättas. Exempelvis om det bara är korrigeringar i verifikat som inte påverkar reskontror eller anläggningsregister så bockar du ur det du inte vill skicka över på nytt.
  • Hej,
    Jag har problem när jag skall fylla i bokslutsbilagan Maskiner och Inventarier planenlig avskrivning.
    En inventarie är utrangerad under året. Avser 1407-1506. 80 000kr.
    Ingående avskrivning är 34 002 kr Förlust 45 998 kr
    Jag fyller i kolumnen Avgår med 80 000kr och ib på ackumelerade avskrivningar är
    34002. Den övre delen ser helt rätt ut, Men det ser så konstigt ut på den undre delen där det blir - 34002 på utgående redovisat värde.
    Vad gör jag för fel?


  • Avskrivningarna gäller ju kvarvarande tillgångar, det är den ju inte eftersom den är avyttrad. Skapa dessa bilagor från anläggningsregistret automatiskt istället så bör det bli rätt och sparar dig en massa tid.
    När du står i anläggningsregistret så klickar du på funktionsknappen Skapa bilagor (uppe till höger).

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.