Digital signering av årsbokslut
Hej
I BL bokslut ser jag att det nu finns en funktion för att kunna signera digitalt.
Hur fungerar denna? Kommer man att kunna se signaturerna när man får tillbaka årsbokslutet/årsredovisningen?
Man ser dem ju inte i BL Signering, så undrar hur det blir här?
Mvh
Annika
I BL bokslut ser jag att det nu finns en funktion för att kunna signera digitalt.
Hur fungerar denna? Kommer man att kunna se signaturerna när man får tillbaka årsbokslutet/årsredovisningen?
Man ser dem ju inte i BL Signering, så undrar hur det blir här?
Mvh
Annika
Följ inlägget
0
följare
Hej Annika!
Vad roligt att du uppmärksammat vår tilläggstjänst Digital signering!Ja, du kommer att se de digitala signaturerna i det färdigsignerade dokumentet.
För att bjuda in till digital signering av årsredovisningen direkt i BL Bokslut behöver du ha ett abonnemang hos Verified. Det är vår partner som tillhandahåller de digitala signaturerna. Detta är alltså en tilläggstjänst i BL Bokslut. Tänk på att för att digitalt signera en årsredovisning krävs en avancerad underskrift vilket BL Signering inte är utvecklad för.
För att skapa ett abonnemang hos Verified följer du nedan steg:
1. Klicka på knappen Kom igång när du står på fliken Digital signering i BL Bokslut.
2. Klicka på texten Skaffa konto i dialogen som öppnas och fyll i dina uppgifter.
3. När du har fått dina inloggningsuppgifter via mail från Verified loggar du in i samma vy som ovan.
Ange namn, personnummer, e-postadress samt mobilnummer (om aviseringen ska göras via SMS) för de personer som ska signera årsredovisningen. Detta gör du på respektive person i Basuppgifter/Personuppgifter.
När du bjuder in företrädarna till signering så skapas dokumentet i PDF-format och en avisering går ut till de personer som ska signera. De får då en länk där de loggar in med Bank-ID. Där kan årsbokslutet/årsredovisningen förhandsgranskas innan signering. När dokumentet är färdigsignerat får alla en länk där man återigen loggar in och kan ladda ner PDF:en som då är originalet.
Denna PDF blir låst och det blir en Verified-stämpel på varje sida. I slutet av dokumentet ser du en logg som innehåller information som tidpunkt när varje person har signerat med BankID.
Klicka här för att läsa mer om hur processen med digital signering fungerar. Där finns också en filmad guide.
Hoppas att du fått svar på dina frågor och funderingar om digital signering av årsredovisningen.
Med vänlig hälsning
Digital signering påverkar inte digital inlämning, utan det är två skilda saker. Digital signering är ett sätt att upprätta originalet digitalt istället för på papper, det som du ska spara i 7 år. Man får då en PDF med elektroniska stämplar som visar att dokumentet är digitalt signerat.
Digital inlämning rör endast hur du skickar in kopian, eller i fallet vid digital inlämning, avskriften, till Bolagsverket. Istället för att kopiera originalet och bifoga ett fastställelseintyg skickar man in en avskrift med fastställelseintyg direkt från programmet.
Jag hoppas det ger dig svaret på din fråga!
Med vänlig hälsning
Vad jag undrar är om jag lämnar årsredovisning digitalt och inte skickar den fysisk med alla underteckningar by post är det rätt att göra?
Till ex, jag har inget system med digitala underteckningar
Räcker det att kunden BARA lämnar År elektroniskt till Bolagsverket eller ska han /hen skickar fysisk årsredovisning ändå?
Det är absolut rätt att göra! Du ska precis som alltid ha ett original med underskrifter som ska sparas i 7 år, antingen på papper eller som PDF. Om du har originalet på papper ska det skrivas under fysiskt.
Det du skickar in till Bolagsverket motsvarar kopian av originalet som man har gjort tidigare. När man skickar in "kopian" från programmet kallas det för avskrift, vilket innebär att innehållet ska vara detsamma som originalet men att det kan se lite annorlunda ut i layouten. I fastställelseintyget som bifogas intygar man att avskriften stämmer överens med originalet och att originalet är undertecknad av samtliga som ska underteckna det.
Även om man alltså inte ser de fysiska underskrifterna när man skickar in avskriften digitalt, så intygar personen som signerar fastställelseintyget att originalet är undertecknad. Och det räcker.
Med vänlig hälsning
Blev plötsligt osäker/orolig. Jag testade för första gången för någon månad sedan att skicka in digitalt via BL Bokslut. Jag skrev mailadressen i personuppgifter gällande den som skulle skriva under, sedan klickade jag på fliken "Digital inlämning" och sedan på knappen där man laddar upp en digital avskrift med fastställelseintyg. Då har det ju på någon sekund gått ut mail med länk till den som ska skriva under fastställelsen digitalt. Hos Bolagsverket registreras (och godkänns) sedan årsredovisning mer eller mindre direkt. Har jag gjort fel här? Jag har tex inte skaffat något abonnemang någonstans.
Du har gjort helt rätt. Digital inlämning är helt frånskild digital signering där det krävs ett abonnemang hos Verified.
Jag lägger till en förklaring på skillnaden mellan digital signering och digital inlämning som Frida skrivit om i tidigare kommentarer:
Digital signering påverkar inte digital inlämning, utan det är två skilda saker. Digital signering är ett sätt att upprätta originalet digitalt istället för på papper, det som du ska spara i 7 år. Man får då en PDF med elektroniska stämplar som visar att dokumentet är digitalt signerat.
Digital inlämning rör endast hur du skickar in kopian, eller i fallet vid digital inlämning, avskriften, till Bolagsverket. Istället för att kopiera originalet och bifoga ett fastställelseintyg skickar man in en avskrift med fastställelseintyg direkt från programmet.
Det känns lite som att det bara är fastställelseintyget som blir underskrivet när man gör som jag beskrev ovan men då räknas alltså även årsredovisningen som signerad och klar? Vad händer i de fall där bolagen har flera ledamöter? På papper ska ju alla ledamöter skriva under. Borde väl gälla här med? Kan det kanske ha slumpat sig att de bolag jag lämnat in på det här sättet bara haft en i styrelsen då eller?
Där har du fel i dina funderingar. Så jag ska försöka förtydliga hur det fungerar.
Steg 1:
Du behöver först upprätta ett original, endera ett elektronisk dokument där originalet signeras av bl.a alla ledamöter via bank-id eller på papper där originalet signeras med penna av dessa ledamöter. I båda fallen sparas originalet hos företaget. Det behöver alltid framställas ett original av årsredovisningen.
Steg 2:
Kopia/avskrift av årsredovisningen behöver skickas in till Bolagsverket. Detta görs via digital inlämning eller per post. I båda fallen krävs att ett fastställelseintyget som intygar att kopiorna/avskriften överensstämmer med originalet. Det är endast en person som kan skriva under fastställelseintyget. Skickas avskriften in med digital inlämning så skrivs fastställelseintyget under med bank-id. Skickas kopiorna in per post så skrivs fastställelseintyget på på papper och bifogas brevet.
Så det är som du skriver, det är bara fastställelseintyget som blir underskrivet vid digital inlämning. Originalet ska upprättas som jag beskrev i steg 1 innan kopiorna skickas in i steg 2.
Hoppas du blev hjälpt av mitt svar.
Hej Stefan.
Skickar man in årsredovisningen digital måste revisionsberättelsen också skickas in digitalt. Annars ska båda skickas in på papper.
Det finns två alternativ att få in kopian/avskriften av revisionsberättelsen till Bolagsverket digitalt (digital inlämning).
Endera så laddar revisorn upp den från sitt eget program mot det egna utrymmet till Bolagsverket.
Det andra alternativet är att man "klipper och klistrar in" revisionsberättelsen in till vårt program. I BL Bokslut skickas revisionsberättelsen i samma fil som årsredovisningen så dokumentet går således inte att bara laddas upp i vårt program som ett ensamt dokument. Detta för att Bolagsverket mottager revisionsberättelsen via dedikerade rader. Revisionsberättelse finns under fliken Årsredovisningen/Övriga dokument.
Här ska man lägga till rätt text till rätt rubriker. Ett lättare sätt att få in revisionsberättelsen är att få den på ett word-dokument så man kan "klippa och "klistra" in texterna in i programmet.
Hoppas du blev hjälpt av mitt svar.
det är första gången även för oss här på byrå att bli erbjudna Verified som Integrerad e-signering direkt i Björn Lundén.
Tidigare sköte vi det enklare i BL Bokslut genom att vi skickade årsredovisningen till Bolagsverket och kunden i sin tur fick en länk fr Bolagsverket och skriver på och skickade årsredovisningen underskriven till Bolagsverket.
Nu blir det krångligare då jag inte lyckades få till det och skicka årsredovisningen till Bolagsverket och kunden och trots att jag tecknade avtalet med Verified och skapade konto så har jag inte några inloggningsuppgifter då det inte kommer några fr Verified
Då kan jag inte slutföra arbetet med årsredovisningen som planerat utan måste vänta på inloggningsuppgifter fr Verified
Min fråga: måste jag först skicka årsredovisningen till kunden för elektroniskt påskrift och sedan även till Bolagsverket elektroniskt eller kommer våra kunder att kunna skicka elektroniskt själva?
Tack på förhand
Vad jag har förstått så kan det ta upp till 24 timmar innan man får inloggningsuppgifter från Verified. Har det gått mer än 24 timmar ber jag dig kontakta Verified för att se om något gått fel. Du når dem på mailen: support@verified.eu.
Det stämmer att kunden får en länk från Bolagsverket då kopiorna/avskriften av årsredovisningen laddas upp mot Bolagsverket där kunden ska signera just fastställelseintyget. Årsredovisningen blir aldrig signerad i detta steg. Utan det fastställelseintyget egentligen säger är att kopian/avskriften överensstämmer med originalet. Du behöver alltid ha ett original av årsredovisningen innan kopiorna skickas in till Bolagsverket via digital inlämning (eller alternativt papperskopior som skickas in via posten). Originalet skapar du på papper som skrivs under med penna eller så framställer man den elektronisk, och det är där Verified kommer in i bilden och tillhandahåller kvalificerade underskrifter som är godkända att signera en årsredovisning digitalt.
Hoppas du blev hjälpt av mitt svar.