Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Digital signering vs Digital inlämning

Hej!

Jag ska upprätta en årsredovisning för ett aktiebolag enligt K2. Vad är skillnaden på digital inlämning och digital signering? I vilken ordning gör man detta?

Tacksam för svar

Kommentarer

  • Hej Peter!

    Digital signering och digital inlämning är två skilda saker. Jag ska besvara dina frågor i den ordning som dessa tjänster tillämpas.

    Steg 1. En årsredovisning ska alltid finnas som ett original som ska sparas i 7 år hos företaget. Originalet ska upprättas på papper eller i elektronisk form (PDF).

    • Om originalet upprättas och skrivs ut på papper ska årsredovisningen skrivas under fysiskt av samtliga medlemmar i styrelsen och eventuell VD.
    • Om originalet upprättas elektroniskt ska årsredovisningen skrivas under med en elektronisk signatur av samtliga medlemmar i styrelsen och eventuell VD.
    Digital signering används för att upprätta originalet i elektronisk form med elektroniska (digitala) signaturer. För att styrelsen samt eventuell VD ska kunna signera en årsredovisning elektroniskt krävs en avancerad elektronisk signatur. I BL Bokslut har vi infört en funktion för det via en integration till Verified som tillhandahåller dessa avancerade signaturer. Detta kräver ett abonnemang hos Verified och är därmed en extra kostnad.

    Läs mer om digital signering av originalet här.

    Steg 2. En kopia av originalet ska sedan skickas in till Bolagsverket med ett fastställelseintyg.
    • Om kopian skickas in på papper kopierar du årsredovisningen. Skriv ut ett fastställelseintyg från programmet som en styrelseledamot eller VD skriver under fysiskt. Denna underskrift ska vara i original. Skicka in detta med post.
    • Om kopian skickas in digitalt (digital inlämning) behöver du inte kopiera originalet själv utan då skickar man in en avskrift direkt från programmet. Avskriften skapas automatiskt. I samband med att man skickar in avskriften från programmet bifogas ett fastställelseintyg som en styrelseledamot eller VD skriver under elektroniskt via Bank-ID. Personen som ska signera fastställelseintyget får ett mejl med en länk för att göra detta. När fastställelseintyget är signerat är avskriften inlämnad till Bolagsverket.

    Digital inlämning av avskriften innebär ingen extra kostnad utan är en tjänst som ingår i BL Bokslut. Se filmen nedan om digital inlämning
    .

    Notera att du aldrig skickar in originalet av årsredovisningen direkt till Bolagsverket. Originalet måste fortfarande alltid finnas hos företaget, på papper eller i elektronisk form (PDF), med samtliga underskrifter som lagen kräver.

    Med vänlig hälsning
    Frida
  • Om jag skickat in den digitalt och upptäcker ett fel, hur gör jag för att göra en ny och skicka in.
    kan jag "backa" statusen i programmet så det går att göra en ny version?
    Gunilla
  • Hej,
    Om förra fastställelseintyget inte är signerat av företrädaren ännu kan du bara ladda upp en ny årsredovisning till det egna utrymmet och företrädaren använder länken i det senaste mailet.
    Anneli Support
  • Jag har  skickat in årsredovisningen digitalt,  inklusive fastställelseintyget ex revisionsberättelse. Därefter visar det sig att revisorn inte har programvara som gör att han kan komplettera med att  skicka revisionsberättelsen, hur gör jag för att få in revisionsberättelsen separat?  Kan jag lägga in en revisionsberättelsen i BL programmet och skicka in en komplett handling till BV? Kan jag återkalla det tidigare inskicket?
    Christer
  • Hej Christer!

    I BL Bokslut skickas revisionsberättelsen i samma fil som årsredovisningen så dokumentet går således inte att bara ladda upp i vårt program som ett ensamt dokument. Detta för att Bolagsverket mottager revisionsberättelsen via dedikerade rader. Du kan däremot lägga in revisionsberättelsen genom att klippa och klistra in den i BL Bokslut.

    Om det är så att du har laddat upp årsredovisningen till det egna utrymmet och företrädaren inte redan har skrivit på fastställelseintyget via länken i mailet kan du manuellt lägga in revisionsberättelsen och sedan ladda upp allt på nytt. Då ska företrädaren gå in på länken via mailet och signera det senast uppladdade.

    Om det är så att fastställelseintyget redan är signerat kan du som ovan manuellt lägga in revisionsberättelsen och sedan digitalt skicka allt på nytt. Då måste du däremot kontakta Bolagsverket och förklara varför en ny avskrift av årsredovisningen är inskickad.

    För att skapa en revisionsberättelse i BL Bokslut gör du såhär:

    Revisionsberättelse finns under fliken Övriga dokument. Här ska man lägga till rätt text till rätt rubriker. Ett lättare sätt att få in revisionsberättelsen är att få den på ett word-dokument så att man kan "klippa och "klistra" in texterna in i programmet.



    Hoppas detta hjälper dig!
    Mvh,

    Anna
  • Jag har upprättat en årsredovisning åt en kund och kunden vill gärna lämna in årsredovisningen elektroniskt till Bolagsverket. Kunden och hans revisor kan bägge signera den elektroniskt med bankid via Verified men revisorn vill upprätta revisionsberättelse själv och kan lämna in den i elektronisk form själv. Fungerar det att bolaget lämnar själva årsredovisningen elektroniskt till Bolagsverket och revisorn lämnar revisionsberättelsen separerat elektroniskt till Bolagsverket eller måste allt skickas in på en gång till Bolagsverket.
    Anders
  • Hej Anders!

    Ja, det går bra att revisorn separat laddar upp revisionsberättelsen (elektroniskt) då den kommer att hamna i samma egna utrymme som bolaget laddar upp årsredovisningen i.

    Tänk på att det kan vara bra att revisorn först laddar upp revisionsberättelsen till det egna utrymmet och att årsredovisningen laddas upp efter. Detta då det skickas ett mail om att signera fastställelseintyget direkt när årsredovisningen laddas upp. Innan signering av fastställelseintyget ska alltså revisionsberättelsen redan vara uppladdad i det egna utrymmet för att allt ska gå iväg till Bolagsverket.

    Mvh,
    Anna
  • Hej!

    Fliken digital inlämning finns inte i ett av mina bolag, hur gör jag för att få lämna in det digitalt?
    Catrine
  • Kan det vara så att just det bolaget ej är ett K2 AB. I så fall är det förklaringen.
    Tomas
  • Ja, det stämmer det är en K3. Måste jag ha en speciell programvara för det?
    Catrine
  • Du kan inte skicka K3 digital från BL Bokslut ännu utan måste i så fall skicka den på papper till Bolagsverket.
    Tomas

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.