Förändring till ISO 20022 löneutbetalningar
Hej!
Jag blev uppringd av min bank (Swedbank) och informerad om att det befintliga Bankgiroformatet och tjänsten Bankgiro Lön, Kl kommer att upphöra. Det kommer inte att vara möjligt att skicka lönefiler i det formatet efter den 1 augusti 2026.
För att kunna fortsätta göra löneutbetalningar efter det datumet behöver filformatet vara ISO 20022. Är det något jag kan ladda ner från er när jag ska skicka in filen?
Jag blev uppringd av min bank (Swedbank) och informerad om att det befintliga Bankgiroformatet och tjänsten Bankgiro Lön, Kl kommer att upphöra. Det kommer inte att vara möjligt att skicka lönefiler i det formatet efter den 1 augusti 2026.
För att kunna fortsätta göra löneutbetalningar efter det datumet behöver filformatet vara ISO 20022. Är det något jag kan ladda ner från er när jag ska skicka in filen?
Följ inlägget
1
följare
Hej Abraham!

Vad jag ser har du inget löneprogram från oss. Då behöver du antagligen inte göra så mycket. Denna information gäller bara formatet på lönefiler.
Förändringar sker dock också vad gäller leverantörsbetalningar. Om du väljer Arkiv – Företagsuppgifter – Leverantörsreskontra, sen klickar på fliken Betalfiler, så ser du inställningar för att skapa betalfiler med leverantörsbetalningar till banken. Om du redan har ISO20022 markerat behöver du inte göra något alls.
Om du däremot har LB-fil markerat måste du teckna ett nytt avtal med banken om att skicka leverantörsbetalningar via ISO20022. Du kommer då att få inställningar för Id för initierande part (signerid) från banken, vilket ska anges under Inställningar enligt nedan.
Med vänliga hälsningar,