Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Fråga om momsdifferens (5,00kr) och ören vid bokföring

Hej världens bästa support ( :-) )

Håller på slutföra årsbokslut och får en momsdifferens på 5,00 kr.
Lyckas lista de verifikationer som ger felet och (verkar) inse att felet är följande;

Jag handlar med utländer och bokför/redovisar beräknad utgårnde moms etc.
Jag har alltid avrundat den beräknade momsen till hel krona, i tron att skatteverket anser det ok (tror t.o.m. att de rekommenderar det - men jag kan fel där.)

Hursom, det verkar som om momsdifferensen 5kr inte är 5 kr FEL i MOMS utan troligen 5 kr fel i underlag att beräkna moms på. Dvs, ert verktyg räknar fram de belopp som borde vara för att få den moms jag angivit. Och summerat alla dessa belopp och kommit fram till 5 kr fel. Tolkar jag det som.

Frågan:

  • Är det så? Att momsen måste anges med decimaler?
  • Och att angiven momsdifferens inte är en diff i själva momsen utan det belopp som momsen beräknas på?

(Jag går väl in och ändrar alla mina momsbelopp till decimaler, då jag tror att det löser problemet. Men skulle gärna vilja vet vad som gäller...)

mvh
Jonas

Kommentarer

  • Hej,

    Små differenser på enstaka kronor som beror på öresavrundningar är inget du behöver bry dig om, nästa gång är det kanske en differens åt andra hållet. Många väljer att bokföra i hela kronor, men det kan alltså ge små differenser i momsrapporten. Om du vill minimera risken att få en differens är det bättre att ange beloppen med ören.

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.