Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Hur lägger jag till påminnelsavgift på kundfakturor?

Hej undrar hur jag lägger till en påminnelsavgift på kundfakturor?

Kommentarer

  • Hej!

    Normalt lägger du påminnelseavgifter på den påminnelse som skickas ut efter fakturan har förfallit. Avgiftens belopp anger du under Arkiv - Företagsuppgifter - Fakturering och fliken "Påminnelse/räntefaktura" i rutan "Påminnelseavgift".

    Under Utskrift - Kunddokument - Påminnelse kan du sedan välja vilka påminnelser du vill skriva ut och skicka till kund.

    Påminnelseavgifter skrivs ut på en egen rad på påminnelsen.
    Gunilla Support
  • Hej! Jag fortsätter denna tråd här:) Jag har också lagt till påminnelseavgift från nu. Undrar dock - om någon kund har betalat fakturan försent, och jag ännu inte har hunnit skicka påminnelse ink påminnelseavgift - var lägger jag till avgiften då? Är det förseningsavgiften som jag hittar på samma ställe? Jag får ju då en fråga när jag matar in den inbetalningen - om jag klickar på "ja" då - skickas det per automatik en förseningsfaktura till kunden? Eller hur gör jag?
    Malin Johansson
  • Hej!

    Om ett företag betalat försent har du rätt att ta ut en förseningsavgift på 450 kr. Denna kommer endast med när du skriver ut en betalningspåminnelse. Vill du i efterhand ta ut avgiften får du göra det med en vanlig faktura.
    Programmet kan skapa en Räntefaktura vid försenad betalning på minst 30 dagar tyvärr inte en faktura på förseningsavgiften.

    Med vänliga hälsningar
    Kristina Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.