Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

överföring av IB till nytt år

Har avslutat 2019, kanske på fel sätt. Hur får jag över IB till 2020?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej!

    När du stänger året 2019 så ska IB följa med 2020 automatiskt. Om du går in på Bokföring - Räkenskapsår, har räkenskapsåret 2019 en röd flagga då?

    Om det inte har en röd flagga så markerar du året och klickar på knappen Redigera - Redigera inställningar för räkenskapsår - Bocka i Räkenskapsår låst.

    Om har en röd flagga så kan du markera året 2020 och klicka på knappen Redigera - Redigera inställningar för räkenskapsår och titta så att inte rutan Blockera IB för uppdatering från föregående år är ibockad.






    Med vänliga hälsningar

    Evelina Support
    (Uppdaterad )
  • Tack för snabbt svar.Jag har röd flagga på 2019. Jag har nu tagit bort blockeringen, men funkade ändå inte !
    (Uppdaterad )
  • Okej, testa att öppna upp 2019 igen och sedan stänga det på nytt och se om det händer något då.

    Markera räkenskapsår 2019 - Klicka på redigera - Redigera inställningar för räkenskapsår - Bocka i löpande bokföring aktiv - Klicka på OK. Gör sedan samma sak fast ändra statusen till Räkenskapsår låst och klicka på OK.

    Följer IB med då?


    Med vänliga hälsningar
    Evelina Support
    (Uppdaterad )
  • Magiskt ! Nu fungerade det . Stort tack för perfekt support!
    (Uppdaterad )
  • Jag har fått precis samma fel vid stängning av gammalt år och upplägg av nytt i enskild firma. IB följer inte med förutom för egna kapitalkonton om man svarat Ja på att avsluta dessa mot kto 2010.
    Verkar vara något programfel som gör att inte IB följer med om man stänger föregående år innan man lagt upp det nya?
    Men om man vill att programmet automatiskt ska föra om de egna kapitalkontona måste man väl först stänga föregående år?
    När det gäller omföringen av egna kapitalkontona får jag inte med ett av de vanligare kto 2018 Egna insättningar. Är det en inställningsfråga?
    Ann
  • Hej!

    Innan du stänger året måste det nya vara upplagt för att IB ska följa med. Om IB inte följer med, råder jag dig att låsa upp föregående år, för att låsa det på nytt.

    Om något av dina kapitalkonton inte bokas upp mot 2010, kan du enkelt åtgärda detta genom kontoplanen.

    Kontrollera inställningen i det aktuella företaget under Uppläggning – Kontoplan, där ett aktuellt konto markeras och därefter klicka på Redigera. På fliken extrauppgifter kan du i rutan kontoavslut årsbyte, se vilket konto det valda kontot ska avslutas mot vid ett årsskifte.

    Om du av någon anledning låser upp det gamla året och kompletterar bokföringen med något som påverkar kontoavslutet kommer den ursprungliga kontoavslutsverifikationen att uppdateras automatiskt med de nya förutsättningarna. Skulle den ursprungliga kontoavslutsverifikationen vara låst kommer kompletteringen istället att läggas in på en separat verifikation i första öppna period.

    Med vänliga hälsningar


    Filip Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.