Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Kontroll om kund betalt påminnelseavgift

Hur kan jag ha kontroll över kunder med genererad påminnelse, som när de betalar fakturan och inte betalar påminnelseavgiften, att jag kan kan ha koll på det och att fakturera kunden för ej betald påminnelseavgift. Går det att att ha koll på detta i BLa?


Kommentarer

  • Du kan kontrollera hur många påminnelser som skickats ut till kund genom att välja Kontroll reskontra, dubbelklicka på fakturan så fönstret Information kundfaktura kommer upp. Där ser du all aktivitetsinformation som rör fakturan, t ex kontering, betalning och antal påminnelser som skapats.

    Hoppas detta ger svar på din fråga!

    Elisabeth Admin
  • Söker samma funktion, men svaret ovan fungerar dåligt när man har flertalet kunder som blivit påminda. Då ska vi vid varje tillfälle själva anteckna vilka fakturor som blivit påminda och pricka av om de betalt påminnelseavgiften. Hade man istället fått påminnelseavgiften pålagd på avsedd faktura hade det varit opimalt alt. att avgiften blir pålagd kommande fakturor. Påminnelserna medför merarbete som man gärna vill ha betalt för. I vissa fall måste vi påminna kunder var och varannan gång vi fakturerar.
  • Jag har många kunder som hoppar över påminnelseavgifterna och jag vill därför att de automatiskt läggs på nästa faktura. Vill även att räntan ska läggas på per automatik.

    Har även upptäckt att det bara blir en avgift även om det gått ut två påminnelser. Torde bli 120 Kr att betala extra o inte bara 60 Kr.
  • Hej Jenny,

    Det finns ett inlämnat önskemål om att kunna få med sig påminnelseavgift/ränteavgift på kommande faktura så jag har adderat ert kundnummer på det önskemålet. Tyvärr vågar jag inte säga något om eller när det kan tänkas bli implementerat i programmet.

    När det gäller påminnelseavgiften så finns det bara en inställning för påminnelseavgiften, den adderas alltså inte på påminnelse 2 eller 3. Förutom påminnelseavgift har man rätt att ta ut förseningsavgift om det gäller fordran på en näringsidkare, se mer nedan om det skulle kunna vara aktuellt.

    Förseningsavgift
    Från och med 16 mars 2013 har du som leverantör möjlighet att ta ut en förseningsavgift om en fordran på en näringsidkare inte betalas i tid. Utöver dröjsmålsränta har du, om du vill, rätt att ta ut en förseningsavgift på 450 kr.

    För att aktivera funktionen för förseningsavgift i BL Administration väljer du Arkiv – Företagsuppgifter – Fakturering och fliken Påminnelse/räntefaktura där du anger beloppet för Förseningsavgift, 450 kr. Utöver detta krävs att du på de kunder du vill ta ut förseningsavgiften av går in på kundkortets flik Mallar och redovisning och bockar för alternativet Förseningsavgift.

    Förseningsavgiften skrivs sedan ut på påminnelsen när du skickar en sådan till kund. Någon reskontrapost skapas inte i samband med att du tar ut påminnelsen, utan du hanterar avgiften bokföringsmässigt i samband med att du registrerar inbetalningen av densamma. Använd knappen Buntbetalning och boka upp beloppet på ett ledigt konto i 39-gruppen.

    M v h

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.