Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Kundfaktura som ej överförts till bokföringen

Jag har en kundfaktura som har ett journalnummer men den har av någon anledning inte blivit bokförd, den har inget verifikatnummer?? Jag har prövat att uppdatera utskrivna men där kommer det inte upp något och jag har prövat att omuppdatera reskontrauppgifter men inget hjälpte. Vad skall jag göra?

Kommentarer

  • Hej Micaela

    Välj Utskrift – Bokföringsorder så bör du hitta journalen där. Markera den och välj knappen Till ver så bokförs journalen.

    Se sedan till så att du aktiverat den automatiska uppdateringen till bokföringen via arkiv - företagsuppgifter - fakturering - bocka i rutan automatuppdatering bokföring.

    Ha en fortsatt bra dag!

    Elisabeth Admin
  • Tack!

  • Hej,
    har samma problem, har gjort enl ovan. Har en kundfaktura och den är utskriven (och uppdaterad?). Men hittar inget verifikat. Testade utskrift bokföringsorder och den är tom?
    Automatisk uppdatering till bokföringen.
    Den här kunden brukar vanligtvis inte skicka kundfakturor så det är den enda hittills. Vad kan jag ha missat?
    Maria
  • Hej Maria!

    Har kunden fakturerings- eller kontantmetoden?


    Med vänliga hälsningar
    Evelina Support
  • Ja men tack! där har vi svaret. Är ju kontantmetoden : )
    Maria
  • Jag har samma problem.
    Har 4 kundfakturor och de är utskrivna men finns information att de är " ej uppdaterat " i kundreskontra. Man kan inte göra inbetalning på fakturan.
    Bokföringsorder är tom.
    Automatisk uppdatering till bokföringen.
    Kunden har kontantmetoden.
    Får jag bokföra de manuellt ? 

    Ewelina Pikor
  • Hej Ewelina,

    Om du har kontantmetoden skapas inget verifikat när du registrerar fakturan utan bara när du markerar fakturan som betald. Det är i sin ordning.

    För att du ska kunna betalmarkera fakturan behöver du uppdatera den först. Gå till Fakturaregistrering - Öppna och då borde du hitta den under antingen Levererade order (då måste du skriva ut först och sedan uppdatera) eller under Utskrivna fakturor klara att uppdateras. Uppdatera fakturorna och sedan kan du gå in under Inbetalningar och markera dem som betalda.

    Med vänlig hälsning,
    Angelica Support
  • Men det är lätaste för mig att göra register eftersom jag skriver fakturor och skickar de vidare.
    Det är markerat under instalningar att kundenhar kontantmetoden. det är bara de 4 fakturor som har markering med vita flag.
    Ewelina Pikor
  • Hej,
    Precis som min kollega skriver så verkar allt vara i sin ordning men att du efter att du skrivit ut dina fakturor behöver uppdatera dom enligt beskrivning ovan. När detta är gjort hamnar de i reskontran med röd- eller gulflagg och du kommer hitta fakturorna under inbetalning. När du betalmarkerar dom kommer de att bokgöras enligt kontantmetoden som du har ställt in.

    Med vänlig hälsning,
    Julia Support
  • Jag förstår men problemet är att de är markerat med vitflagg och det finns ingenting när jag vill uppdatera fakturor
    Ewelina Pikor
  • Hej,
    Okej då förstår jag. Om du tittar under Fakturering - Aktivitet - Manuell registrering kundreskontraposter ligger dom troligtvis där och du kan uppdatera dom.

    Med vänlig hälsning,
    Julia Support
  • Hej
    Jag har försökt med alla olika varianter, men har 2 st kundfakturor som ligger utskrivna o går inte att uppdatera. Får till "svar" att de redan är uppdaterade. Finns inte så jag kan göra manuell inbetalning... Hur gör jag?
    Christina Edlund
  • Hej,
    Då ligger de förmodligen redan i reskontrat?
    Ring in till supporten så kan vi hjälpa dig, 0650-541405.

    Mvh,


    Tobias Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.