Leverantörsfakturor slår inte igenom i bokföringen
Hej! Jag undrar vad jag kan ha missat om leverantörsfakturorna inte slår igenom i bokföringen?
De har uppdaterats efter registrering och ligger i reskontran, men om jag tar fram en verifikationslista så finns det inget där. Jag har testat att omuppdatera reskontran men det löste inget. Förstår att jag har missat någon inställning eller så, men kan inte se vad.
De har uppdaterats efter registrering och ligger i reskontran, men om jag tar fram en verifikationslista så finns det inget där. Jag har testat att omuppdatera reskontran men det löste inget. Förstår att jag har missat någon inställning eller så, men kan inte se vad.
Följ inlägget
1
följare
Hej Helen!
Det finns två inställningar som kan göra så att fakturorna inte blir bokförda:
1. Kolla så det är inställt att det ska bokföras automatiskt från leverantörsreskontran. Det gör du under Arkiv - Företagsuppgifter - Leverantörsreskontra.
Om denna ruta inte är ibockad borde du ha en bokföringsorder på fakturorna under Utskrift - Bokföringsorder som du kan skicka in till bokföringen som en verifikation.
2. Kolla så företaget är inställt på faktureringsmetoden (om de ska ha det). Det gör du under Bokföring - Uppläggning - Momsuppgifter.
Om det är så att ditt företag har Kontant/Bokslutsmetoden så blir fakturorna bokförda när du registrerar en betalning och uppdaterar den.
Är denna inställning fel så det är inställt på Kontantmetoden men det ska vara Faktureringsmetoden behöver du byta metod och sedan bokföra upp fakturorna manuellt. Du kan ta ut journalerna för att kolla hur de ska bokföras.
Med vänliga hälsningar