Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

När anses enskild firma som avslutad?

Hej,
Jag håller på att avsluta min enskilda firma och kommer att vara avregistrerad från moms och f-skatt från 22 december. Jag undrar om jag i bokföringsprogrammet kan ha kvar det som vanligt räkenskapsår alltså till 31 dec för att under den tiden göra de sista bokföringarna tex uttag av alla tillgångar? Eller måste räkenskapsdatumet stämma överens med avregdatumet från skatteverket? Räknas firman som avslutad när jag är avregistrerad eller när jag inte längre har tillgångar kvar i företaget? Från och med nu kommer jag inte längre köpa eller sälja något i företaget.

Mvh Greta

(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Greta

    Din verksamhet anses ha upphört när du inte längre utför uppdrag, säljer varor med mera. För att verksamheten ska vara helt avslutad ska du också ha sålt företagets alla tillgångar, betalat alla skulder och återfört alla obeskattade reserver. Exempel på obeskattade reserver är periodiseringsfond, expansionsfond och skogskonto.

    I stället för att sälja tillgångarna och betala skulderna kan du även föra över dessa till din "privata ekonomi" . Det kallas uttag. När du har gjort det är verksamheten avslutad. Du som har näringsfastighet, till exempel en skogs- eller jordbruksfastighet, kan endast avsluta verksamheten genom att överlåta fastigheten till någon annan.

    Du ska lämna NE-bilaga för det sista året som du bedrev näringsverksamhet. Det räcker med att verksamheten har bedrivits en enda dag.

    (Uppdaterad )
  • Så jag tolkar det som att jag kan ha kvar det vanliga räkenskapsåret och avsluta allt efter jul trots att jag är avreg från 22dec. Är det korrekt?

    (Uppdaterad )
  • Hej

    Du kan ha kvar ditt räkenskapsår som det är. Det som styr när ditt företag avses vara avslutat, är när F-skatt, eventuella arbetsgivaravgifter och moms avregistrerats. Så detta bör vara gjort innan 22 december.

    Allt bör vara redovisat och klart så att du får med informationen på de skattedeklarationerna de berör. Eventuella arbetsgivaravgifter och moms till skattedeklarationen i januari och i februari.

    (Uppdaterad )
  • Bara för att få det helt klart för mig. Kan jag
    bokföra uttag av tillgångar och skulder efter den 22dec eller måste det göras innan? Det är bara det jag har kvar att göra i själva bokföringen. Jag är nämligen på resande fot och det skulle passa bättre att göra det efter jul.

    (Uppdaterad )
  • Hej igen

    Det viktigaste är att allt blir bokfört innan 31/12 så att det blir på rätt räkenskapsår.

    (Uppdaterad )

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.