Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

påminnelseavgift - kontering

Påminnelseavgift - kontering
Hej!
Sköter redovisningen i en liten samfällighetsförening i norra Värmland. Vid senaste årsmötet beslutades att medlemmar som inte betalat sin avgift i tid skall debiteras en avgift om kr 200,- vid första påminnelsen. Har lagt in beloppet vid "Arkiv- företagsuppgifter-fakturering-påminnelse/räntefaktura", men hur knyter man ihop beloppet med redovisningen när fakturan skickas? Har lagt upp ett särskilt konto i redovisningen för påminnelseavgifter.
Hälsningar
Helena

Kommentarer

  • Hej Helena,

    Påminnelseavgiften hanteras vid inbetalningen av fakturan. Går man in i inbetalningar finns där en knapp som heter buntbetalning, man börjar med att klicka där för att ange beloppet för fakturan + påminnelseavgiften. Sedan betalar man den faktura det gäller. Det uppstår då en diff mellan den betalda summan och fakturans belopp så det dyker upp en ruta som heter kontera rest där man har möjlighet att bokföra påminnelseavgiften på önskat konto.

    M v h
    Anders

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.