Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Ändra i en registrerad faktura

Jag vill ändra på leverans dag och faktura dag.dessutom ändra antal artiklar på fakturan, exp 288 st till 222 st. på redan reg fakturer, det skall även synas i ny utskrift att ändring har skett.hur gör jag detta

Kommentarer

  • Hej Lottie

    Om din faktura redan är utskriven och uppdaterad till kundreskontra rekommenderar vi att du krediterar bort den och registrerar en ny som du skickar till kund. Välj Fakturaregistrering, klicka på knappen Mer och välj Kreditera faktura. Välj ursprungsfakturan i listan och tryck OK. Då skapas en spegelvänd kreditfaktura av urspungsfakturan som du sedan ska skriva ut och uppdatera som vanligt. Kom ihåg att sedan registrera en ny faktura med korrekt uppgifter till din kund.

    Om din faktura inte är uppdaterad hittar du den under Öppna-knappen (i Fakturaregistreringen) och du kan sedan göra dina ändringar och spara om den.

    Ha en fortsatt bra dag!

    Elisabeth Support
  • Hej
    Går det verkligen inte att gå in och peta enbart på en eller ett par artiklar, ändra från ex 12 st till 10 st, justera priset om det visar sig att kunden inte fick det som stod på fakturan. och sedan skicka den vidare. Måste man skriva om Hela fakturan på nytt?

  • Hej Rikard

    Du kan ta bort fakturan från reskontran och i samband med detta återaktivera ordern. Viktigt då att är även justera bokföringen manuellt så att fakturan inte bokförs två gånger.
    För att göra detta väljer du Kontroll reskontra, markera fakturan och klicka på Ta bort. Svara ja på att Aktivera order i samband med borttagning.

    Eftersom ni ska ändra både pris och antal förespråkar vi ändå att ni krediterar bort fakturan eftersom fakturan då får nya förutsättningar än den gamla, m a o lätt hänt att man förväxlar dokumenten eftersom fakturanumret är detsamma även om antal och pris ändrats.

    Ni behöver inte skriva om hela fakturan på nytt om ni använder funktionen Kopiera faktura som ni hittar under Mer-knappen i Fakturaregistreringen.

    Ha en fortsatt bra dag!

    Elisabeth Support
  • Hej
    Jag hittar inte fakturan i kundinbetalningar endast kreditfakturan. Vad gör jag om det finns två krediteringar på samma faktura????

  • Hej!
    Kan det vara så att originalfakturan ligger ouppdaterad och därför inte syns i inbetalningsvyn? Du kollar detta genom att gå vi Aktivitet - Uppdatera utskrivna - Fakturor. Ligger den där kan du uppdatera för att ta fakturan vidare.

    Ligger den inte där låter det som att fakturan makulerats ur reskontran, något som inte ska göras i samband med en kreditering.

    Har du gjort två kreditfakturor bör du makulera den ena. Kom ihåg att skriva ut ett annuleringsdokument, samt att se till att justera bokföringen.

    Ha en fortsatt bra dag!

  • Hej en grej som har irriterat mig länge nu är ang historiken i BL faktura.
    om man går tillbaka i historiken och ändrar startdatum till ex. 01-06-2018 och till 14-06-2018  sen när man går tillbaka till dagens datum start datum 16-11-2020 då ligger 14-06-2018 kvar som slutdatum, det borde ändras automatisk till dagen datum, det är lite svårt att få historik från 2020 till 2018 med slutdatum. så då måste man gå in och ändra där. och det är lite irriterande att det inte följer startdatumet och framåt, en grej som kanske fler tycker borde fungera bättre än jag??
    robert
  • Hejsan,
    Jag förstår vad du menar.
    Tyvärr så ligger datumet kvar i kontroll reskontra efter att man har valt ett intervall och går inte tillbaka till dagens datum.
    Det är något som vi får titta på men det finns tyvärr ingen lösning i dagsläget, utan man kommer att behöva ändra tillbaka manuellt.

    Mvh
    Niklas Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.