Så här kopplar du Byråstödet till övriga BL Program
För att dina lokalt installerade BL program (BL Bokslut, BL Skatt och BL Administration) ska kunna nås från BL Byråstöd (och vice versa) behöver du installera en "agent" som vi kallar för BL Agent. Den håller reda på vilka BL program du har installerat på din dator och gör att du kan komma åt dem från Byråstödet.
BL Agent kan du hämta här
När du sedan lagt upp tjänster i Byråstödet och har aktiviteter som ska utföras så visas ikonen för just det program som uppdraget korresponderar till längst ut till höger på aktivitetsraden. Genom att klicka på den kommer du in på den aktuella kunden och den aktuella tjänstens programdel.
Ett exempel: Du har lagt till tjänsten bokföring på en klient i Byråstödet. Under fliken alla aktiviteter visas aktiviteten bokföring på klienten och ute till höger på den raden visas BLA-ikonen. När du klickar på den öppnas kunden i BLA och du kommer in på bokföringsdelen.
Första gången som du öppnar ett av BL-programmen från Byråstödet skickas en Byråstödsnyckel med som sparas på klientens basuppgifter. Detta är för att knyta ihop rätt kund i Byråstödet med rätt kund i BL-programmen. När detta är gjort kan du sedan direkt gå till BL-programmet för att uppdatera status på aktiviteter som sedan automatiskt uppdateras till Byråstödet. Detta görs via statusprogrammet som ligger längst upp i programmet:
Till sist behöver man även lägga till sitt användarnamn i Byråstödet till användarprofilen i BLA. Öppna BLA och klicka på Arkiv- systemunderhåll - Användare. Markera din användare och klicka på redigera. Fyll i ditt användarnamn för byråstödet under BL-konto, lösenordet behöver ej anges.
Du kan läsa mer om kopplingen mellan programmen i vår manual här
Vad har du för version av Windows? Du kan behöva hämta senaste uppdateringarna för windows för att komma vidare. Om du har windows 7 eller äldre är det tyvärr inte längre stöd för BL administration då Microsoft inte längre ger ut nya uppdateringar för det.
Ibland kan det även ha med antivirusprogram och brandväggar att göra, eller att man inte har administratörsrättigheter i windows. Då är det enklast att du ringer in till oss och får hjälp av vår tekniska support!