Välkommen till Bjorn Lundens forum för frågor & svar! Här hittar du svar på dina frågor dygnet runt och året om – men du kan även skriva nya frågor till oss gällande programsupport, samt bifoga filer, mm.
Vi svarar dig varje vardag kl 09.30 - 16.00.
Ditt meddelande publiceras i forumet efter vi förmodererat det. Viktigt! Om du inte vill att ditt meddelande ska vara publikt kan du skriva det i ditt meddelande.
Vi förbehåller oss rätten att redigera eller ta bort känslig information.
Bjorn Lunden är ett kunskaps- och programvaruföretag som sedan mer än 35 år förenklar vardagen för små och medelstora företag. Främst genom att erbjuda moderna programlösningar, begriplig information och praktiska verktyg för att sköta företagets skatt och deklaration, redovisning, löner och personalfrågor.
Vårt mål är att vad du än undrar över när det gäller ditt företagande så ska du kunna få information och verktyg från oss. Det kan vara i någon av våra många böcker eller e-böcker, genom våra dokumentmallar, i något av våra ekonomi- eller skatteprogram, med hjälp av någon av våra appar eller webbtjänster, genom vår frågeservice eller på någon av våra kurser eller webbkurser.
Om du behöver göra en lön för en tidigare period än föregående lönekörning kan du välja att göra en "Extra lön". Där kan du sätta valfritt utbetalningsdatum samt löne- och avvikelseperiod inom det aktuella semesteråret.
OBS! På en Extra lön kan vi dock inte registrera några avvikelser (sjukfrånvaro, VAB etc) eftersom avvikelserna på februarilönen skulle kunna ändra förutsättningarna för de avvikelser som registrerades på lönen i mars. Om du behöver registrera några avvikelser kan vi antingen lösa det genom att du istället använder egna (s.k. "treställiga") lönearter för dessa, och sedan lägga in ett ingångsvärde för respektive frånvarotyp. Detta för att semesterberäkningen ska bli korrekt. Alternativt lägger du in avvikelserna i kalendariet för att få med dessa på nästkommande lön.
Ring oss om du behöver hjälp med registreringen.
Ha en bra dag!
Med vänlig hälsning
Jag försöker registrera en extralön för en ny anställd. som borde registrerats i augusti. Du skriver att det bara är att göra en "Extra lön". Men jag kan inte ändra utbetalningsdatum eller löneperiod, då det är fast på september nu.
Har det blivit fel datum på den extra lönen kan du ta bort löneperioden under Aktivitet - Löneberedning - Löneperiod. Markera den felaktiga perioden och välj Ta bort. Sen kan du lägga upp en ny och då se till att du har rätt utbetalningsdatum och datumintervall.
Det går inte att ha en ordinarie löneperiod öppen samtidigt som en extra lön. De lönerna du gör nu för september måste uppdateras innan du kan göra en extra lön.
Vänligen