Till senaste kommentaren

Skatter och inkomstdeklaration 2023

Hej!
Några korta frågor:
1.Huvudblanketten till inkomstdeklarationen går att lämna in i pappersformat till Skatteverket i år också ?
2: K7-bilagan behöver inte lämnas i pappersformat om man skickar en fil ?
3. Jag hittar inte bokslutsbilaga 2512INV i bokslutsprogrammet ?
Tacksam för svar!

Anders

Kommentarer

  • Hejsan!
    1. Ja alla huvudblanketter går att lämna in på papper i år också. Ända fram till 15 juni för de som har byråanstånd. och för Bolag och andra juridiska personer så får man faktiskt numera lämna in på papper ända till sista dagen dvs 1 augusti för decemberboksluten.

    2. Helt riktigt. skickas K7 in på fil behöver den inte lämnas på papper. Se bara till att vinsten/förlusten är överförd till INK1.

    3. 2512 INV finns endast för aktiebolag vars räkenskapsår avslutas nu 2022-12-31. du behöver den senaste versionen av BL Bokslut för Besk 2022 för att hitta den. Det är version 2022.1.103 (eller 104).
    Marie Support
  • Tack för snabbt och klart svar!
    En följdfråga: Jag hittade bilaga 2512INV i bokslutsprogrammet för AB!
    I deklarationsprogrammet får man hantera enskilda firmors inköp, manuellt med egen bilaga ?
    Det kommer inte att kompletteras i programmet?
    Med vänlig hälsning
    Anders G.
    Anders
  • Hejsan!

    Nej vi har inte skapat någon speciell bilaga för det i Skatteprogrammet.

    Vi har till alla öppna beloppsfält att du kan specificera innehållet i det fältet. Du kan här klicka med höger musknapp och välja Beräkningshjälp och anteckningar. Där kan du summera ihop din klients inventarieinköp och ha kvar det som en anteckning.
    Denna funktion kan du använda om du inte använt dig av förenklat årsbokslut och kanske har bilaga 1200IF där dina inventarieinköp 2021 framgår. Fast det kan ju vara bra att ändå summera ihop dem om det är några stycken. 


    Marie Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.