Till senaste kommentaren

Skattereduktion inventarieköp 2021

I inkomstdeklaration 2, ruta 1.17 fyller jag i inventarieköp gjorda 2021. Jag märker dock att det är möjligt att fylla i belopp understigande ett halvt prisbasbelopp utan att programmet säger ifrån. Det är inte tillåtet att yrka skattereduktion på inventarier av lägre värde. Kanske programmet borde skapa någon slags spärr eller varning av detta?
Carl

Kommentarer

  • Det stämmer, men i dagsläget finns inte någon kontroll eller varning på det. För i de fall som man inte kan nyttja fulla reduktionen mot skatten utan bara nyttjar en del av det, så menar Skatteverket att man kan fylla i bara en del av underlaget detta år och spara resten till nästa.

    Programmet håller koll på den del som inte kan nyttjas om man fyller i hela beloppet, men Skatteverket menar att man också kan fylla i bara en del av underlaget alltså och därför har vi inte spärrat det.

    Men det vore ändå bra med någon slags varning om att kontrollera beloppet med anledning av dessa olika faktorer, så vi tar din synpunkt med oss till utvecklingen.
    Jonas

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.