Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

SQL fråga

Hej, jag har varit i kontakt med Jörgen om en sql rapport kring odebiterade transaktioner per 211231. Denna lista (deb underlag) som ni har går inte att ta ut retroaktivt när man väl fakturerat. Han skulle kolla på det och återkomma. Har han lyckats ta fram något då jag skulle behöva ha den omgående. Tacksam för återkoppling.
Camilla

Kommentarer

  • Hej Camilla!

    Tyvärr får jag den inte rapporten att visa riktigt rätt värden. Jag återkommer till dig så snart jag kan.
    Jörgen Support
  • Ok, tack!
    Camilla
  • Hej igen Camilla!

    Testa den här frågan:

    select tidtr.datum as Regdatum, tidtr.Kundid, ord.name as Kund, tidtr.Anstid, tidtr.prodid as Arbetskod, tidtr.beskr as Beskrivning, tidtr.Tid, tidtr.Pris, tidtr.Kst, tidtr.Kb, tidtr.Pt, tidtr.Rabatt, tidtr.radtotal as Belopp from tidtr
    inner join ord on ord.ordernr=tidtr.ordernr
    where tidtr.datum<='2021-12-31' and ord.faktdatum>='2022-01-01' and tidtr.prodtp=5
    union
    select tidtr.datum, tidtr.kundid, kund.name as Kund, tidtr.anstid, tidtr.prodid, tidtr.beskr, tidtr.tid, tidtr.pris, tidtr.kst, tidtr.kb, tidtr.pt, tidtr.rabatt, tidtr.radtotal from tidtr
    inner join kund on kund.id=tidtr.kundid
    where tidtr.datum<='2021-12-31' and upd_order=0 and tidtr.prodtp=5
    order by tidtr.kundid, tidtr.datum

    Den ska visa alla tidstransaktioner som har ett registreringsdatum senast 2021-12-31. För att komma med ska transaktionen fortfarande inte vara fakturerad eller ha ett fakturadatum under 2022. Om du har uppdaterat transaktionen utan fakturera den så kommer den inte med (oavsett när du gjorde det).

    Jag valde nu att bara visa debiterbara arbetskoder, om du även vill se transaktioner av typen Ej arbetskod (typ utlägg) så måste rapporten justeras.
    Jörgen Support
  • Ok, tack. om jag ska spara denna rapport. Vilka datum måste jag ändranästa gång då?

    Camilla
  • 2021-12-31 är det tom datum du ska ändra på. Ingen transaktion kommer att visas om den har ett datum senare än det här datumet. Det är första villkoret kan man säga.

    Om transaktionen är fakturerad så kommer den med i listan bara om den har ett fakturadatum datum from  2022-01-01. Det datumet bör alltså vara en dag efter tom-datumet.
    Jörgen Support
  • Hej,

    nu ska jag ta ut denna per 220228. Då har jag ändrat till följande. Får inte upp någon träff, vad skriverjag in för fel? 


    select tidtr.datum as Regdatum, tidtr.Kundid, ord.name as Kund, tidtr.Anstid, tidtr.prodid as Arbetskod, tidtr.beskr as Beskrivning, tidtr.Tid, tidtr.Pris, tidtr.Kst, tidtr.Kb, tidtr.Pt, tidtr.Rabatt, tidtr.radtotal as Belopp from tidtr
    inner join ord on ord.ordernr=tidtr.ordernr
    where tidtr.datum<=2022-02-28 and ord.faktdatum>=2022-03-01 and tidtr.prodtp=5
    union
    select tidtr.datum, tidtr.kundid, kund.name as Kund, tidtr.anstid, tidtr.prodid, tidtr.beskr, tidtr.tid, tidtr.pris, tidtr.kst, tidtr.kb, tidtr.pt, tidtr.rabatt, tidtr.radtotal from tidtr
    inner join kund on kund.id=tidtr.kundid
    where tidtr.datum<=2022-02-28 and upd_order=0 and tidtr.prodtp=5
    order by tidtr.kundid, tidtr.datum


    Camilla Hjärtfalk Ahlstedt
  • Hej Camilla!

    Prova att skriva datumen enligt följande: '2022-02-28', '2022-03-01' samt '2022-02-28'


    Alltså skriv in enkla citattecken före och efter datumet, får du frågan att fungera då?

    Med vänliga hälsningar

    Kristina Support

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.