Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Summan av ingående balanser på kontona 1000-2999 är inte noll

Jag kan inte avsluta räkenskapsåret. Popup-fönster med följande meddelande kommer upp: "Summan av ingående balanser på kontona 1000-2999 är inte noll och räkenskapsåret kan därför inte avslutas."
Summan av ingående balanser kan väl bara vara noll i nystartad organisation?

Kommentarer

  • Hej

    Kontrollera ingående balans under Bokföring - Konton
    Där finns förmodligen saldon angiven på något av dessa konton som inte balanserar d v s det finns inte lika mycket belopp i både tillgångar och skulder.

    Önskar en fortsatt trevlig dag

    Bifogad fil:

  • Jo, så är det nog. Tidigare år har det gått att avsluta räkenskapsår trots obalans. Är det en nyhet från i år att det inte ska vara möjligt? En spärr som lagts in under 2015 i programvaran? Jag misstänker att problemet beror på att jag inte konterat vinster/förluster från tidigare år på korrekt sätt...

  • Kontrollera att ni har rätt version och alla uppdateringar är utförda . Hjälp - Sök uppdateringar.

    Har du tidigare år pågående kan du inte låsa 2015 utan att först låsa fg år.

  • Jag har samma problem om ingen aning om vad jag ska göra?

  • Hej,

    Om du får ett meddelande att året inte kan låsas på grund av obalans är det förmodligen så, och det vanligaste är att resultatet inte är bokfört. Om du inte låst tidigare år kan det även vara resultatet från äldre år som orsakar obalansen. Enklast är i så fall att du låser åren ett efter ett och låter programmet bokföra resultatet automatiskt, då bör obalansen försvinna.

  • Hej, jag har samma problem som beskrivs ovan, jag bokförde just de sista verifikaten- ändringar och resultat som kom från redovisningskonsulten, Årets resultat till kontona 8999 debet och kredit 2099 (som jag lade till själv) kan det vara här felet ligger, ska jag använda ett annat konto?

  • Hej Matilda

    Om du får meddelande om att året inte kan låsas på grund av obalans kan det vara resultatet som orsakar obalansen.
    Mitt förslag är att du dubbelkollar saldon på alla dina balanskonton och jämför din bokföring med rapporter från din revisor. Det kan vara något som inte stämmer där.

    Maria Support
  • Hej
    I förenklat årsbokslut kommer inte uppgifterna automatiskt under R1.
    Varför?

  • Hej,

    Vilket konto använder du till försäljning? I programmet är det konto 3000 som är förvalt som försäljningkonto. Du kan alltid bocka ur rutan Förenklat årsbokslut under Organisationsuppgifter för att få fram alla konton.

    Med vänlig hälsning
  • Hej,

    Går det att ändra teckenstorlek på rapporterna?



  • Hej,

    Nej det går tyvärr inte att ändra på teckenstorleken.

    Med vänliga hälsningar

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.