Välkommen till Bjorn Lundens forum för frågor & svar! Här hittar du svar på dina frågor dygnet runt och året om – men du kan även skriva nya frågor till oss gällande programsupport, samt bifoga filer, mm.
Vi svarar dig varje vardag kl 09.30 - 16.00.
Ditt meddelande publiceras i forumet efter vi förmodererat det. Viktigt! Om du inte vill att ditt meddelande ska vara publikt kan du skriva det i ditt meddelande.
Vi förbehåller oss rätten att redigera eller ta bort känslig information.
Bjorn Lunden är ett kunskaps- och programvaruföretag som sedan mer än 35 år förenklar vardagen för små och medelstora företag. Främst genom att erbjuda moderna programlösningar, begriplig information och praktiska verktyg för att sköta företagets skatt och deklaration, redovisning, löner och personalfrågor.
Vårt mål är att vad du än undrar över när det gäller ditt företagande så ska du kunna få information och verktyg från oss. Det kan vara i någon av våra många böcker eller e-böcker, genom våra dokumentmallar, i något av våra ekonomi- eller skatteprogram, med hjälp av någon av våra appar eller webbtjänster, genom vår frågeservice eller på någon av våra kurser eller webbkurser.
I BL Administration finns möjlighet att välja mellan två olika databaser Access eller SQL-server. Access är den som är standard och den räcker gott i de flesta fall.
Men för de som har stora databaser, med exempelvis stora kund-, artikel eller medarbetarregister eller är flera samtidiga användare i programmet finns en möjlighet att gå över till SQL-serverdatabas.
Då behöver man i sitt nätverk, på sin server, installera programvara för Microsoft SQL-server. Då får man en databas som är lite mer tekniskt avancerad och bättre anpassad för stora mängder data och samtidig användning vilket ger en bättre prestanda i programmet.
Har man sin databas i molnet är det automatiskt SQL-databas.
MVH
Jag har alla mina kunder i molnet med SQL och en av dem, Tocama AB står med Access. Hur gör jag för att få SQL även på det bolaget?
Mvh
Ligger det i molnet så ska det stå SQL som databas, prova att gå in i företaget en gång och kika om det står SQL efter det.
Annars om det fortfarande står Access så är det nog fortfarande ett lokalt företag, då är det bara att flytta upp det i molnet.
Jag har försökt flytta till molen och får då ett meddelande om att det redan ligger i molnet.
Mvh
Ok, då är det nog enklast om du ringer in till oss på 0650-54 14 05 så får vi kika på det tillsammans så att allt ser rätt ut.