Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Uppdatering av faktura- respektive inbetalningsjournaler till bokföringen?

Har tidigare använt ett bokföringsprogram där jag själv fick skapa fakturorna separat och bokföra dem en och en när de skickades och blev betalda av kunderna. I princip hade mitt bokföringsprogram inga andra funktioner än en bokföring på papper. Har nu bytt till BL Administration med BL Fakturering och har svårt att få överblick över hur jag ska hantera bokföring med journalerna och vad som är god sed när det gäller detta.

Jag sparar det mesta av min bokföring papperslöst genom att länka dokumenten till verifikationerna i BL bokföring.

Det jag söker är information om den grundläggande arbetsgången med fakturering, steg för steg, i BL Fakturering. Var kan jag läsa mer om detta?

Kommentarer

  • Hej!

    Om du aktiverar den automatiska uppdateringen till bokföringen (under aktivitet - företagsuppgifter - fakturering - fliken grunduppgifter) så bokförs fakturorna automatiskt på ett eget verifikationsnummer när du uppdaterar dom (om du har faktureringsmetoden som momsredovisningsmetod i programmet). På journalen som skapas i samband med uppdateringen ser du då ett ver.nr längst ut till höger för varje faktura. Har du kontantmetoden skapas inget verifikat utan det sker när du registrerar inbetalningarna.

    Uppdatering av fakturorna sker efter utskriften av fakturorna alternativt i efterhand via aktivitet - uppdatera utskrivna fakturor.

    Samma sak gäller vid uppdatering av dina kundinbetalningar, det blir en verifikation per inbetalning såvida inte inbetalningarna sker på samma dag då det default blir en verifikation per betaldatum.

    Hoppas att detta gav dig svar på din fråga, återkom annars. Du hittar annars manualen under Hjälpmenyn - manual, den beskriver programmets funktioner.

  • Tack för snabbt svar på denna och andra frågor! Din tydliga sammanfattning gjorde att jag nu tror jag förstår det mesta av även detta.

    Som sagt skriver jag inte ut mer än nödvändigt och behåller alltså även journalerna på datorn som pdf-dokument. När jag gjort ett gäng inbetalningar och dessas journal blivit bokförd (med ver text t ex "Inbet.journal 23") finns det då från Ver.kontroll något sätt att hoppa till den inbetalningsjournal som bokföringsposten gäller, eller måste jag manuellt spara journalen som en pdf-fil och lägga till den som ett kopplat dokument i bokföringsposten?

  • Hej!

    Kanon!

    Det finns inget automatiskt sätt att komma till inbetalningsjournalen ifrån verifikationskontrollen. I verifikationskontrollen ser du dock på verifikationstexten vilken inbetalningsjournal som verifikatet är skapat ifrån, denna journal måste inte kopplas ihop med verifikatet då du kan skriva ut den retroaktivt i faktureringsmodulen under menyn utskrift - journaler - inbetalningsjournal retroaktiv.

  • Ja, det är inget problem för mig att hitta rätt inbetalningsjournal. Det jag funderar på är om denna koppling är tillräcklig för att den ska godkännas när det gäller spårbarhet vid en revision.

    Det går alltså att gå tillbaka och "skriva ut" även journaler från föregående år och hur lång tid tillbaka som helst? Möjligheten försvinner ej när jag byter räkenskapsår et cetera?

  • Hej!

    I och med att alla uppgifter finns i programmet lättillgängligt att skriva ut så räcker det. Möjligheten försvinner inte för att du byter räkenskapsår utan allt finns sparat.

    Trevlig helg!

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.

Mitt inlägg förmodereras innan eventuell publicering. Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.